Mama en social media

Als Blogger en Budgetstyliste heb ik social media nodig om te netwerken. Mijn kinderen hebben op Instagram veel volgers en likes. Ook zie ik mensen met 10K-volgers. Wat?Hoe?! vroeg ik ze laatst. Ik werd uitgelachen en kreeg een lesje ‘instagrammen. Ik begrijp nu, waarom hun mobieltjes constant aan hun hand geplakt zitten. Social media optimaal gebruiken kost veel werk(druk) om te volgen, ontvolgen wie jou niet terug volgen, je foto’s perfect te maken, een kloppende compositie van de foto’s, liken van berichten, maar ook comments maken op berichten. Dan heb je ook nog Twitter, Snapchat (daar ben ik niet aan begonnen), vloggen via Youtube ( ook nog niet aan begonnen, maar komt nog) pinterest en Facebook.

 

Facebook begin ik steeds minder leuk te vinden. Waarom?

Soms ben je onschuldig berichtjes aan het bekijken op Facebook. Je bekijkt  een foto van de pasgeboren dochter van een kennis ( zo lief), een nichtje die met grote klompen op de foto staat ( zo grappig) en dan speelt er een filmpje af. Omdat je hersenen op standje ‘effe-snel-ontspannen-kijken‘ staan, begrijp je niet goed wat je hebt gezien. Nog een keer goed kijken dus. Opeens gaan de rillingen door je lichaam want je ziet je een hoofdhuid van een meisje die helemaal vol zit met neten, je ziet een teennagel met daaronder maden of een jongen die zijn puist uitdrukt en het pus op het beeldscherm komt. Klik weg giert er door je hoofd, maar helaas heb je het al gezien! Een vraag : wie filmt zoiets en wie vindt het gezellig om zoiets te delen? 

Op Facebook zie je soms ook foto’s of berichten waar je van denkt : en ik dan?  Bijvoorbeeld wanneer je een foto van een vriendinnengroep ziet langskomen, die gezellig samen zitten te borrelen, met eronder de tekst ‘about last night’ maar jou vergeten zijn te vragen om mee te gaan. Of een oud-collega die voor de zoveelste keer een gave opdracht heeft binnengekregen en jij een erg stille maand hebt qua werk. Zo confronterend.

 

Dan heb je nog de winacties. Ik heb een familielid en een kennisje, die altijd meedoen aan deze acties, waardoor ik ook constant deze advertenties tegenkom. Zo af en toe is dat prima, maar je wordt hiermee steeds meer overspoeld. Ik vind Facebook juist zo leuk, om de persoonlijke berichten en foto’s. Net was ik even Facebook aan het checken en  er kwamen direct  3 winacties achter elkaar langs. Eerst een joggingspak voor kinderen met erop VIP, een gouden lipgloss en een waardebon voor een herenzaak. Ik zie nooit een berichtje van Jippie, Ik heb het joggingspak gewonnen !..Lokale winacties vind ik wel erg leuk trouwens, van bijvoorbeeld de kaasboetiek uit het plaatselijke winkelcentrum of een leuke actie van een lokale ondernemer. Ik heb een tante die telkens met deze actie wint: een bank, een dinerbon van de Chinees om de hoek en nu weer een etentje bij ons favoriete tuincentrum…geluksvogel.

Eerlijk gezegd kost het ontzettend veel tijd om als ‘oudje’  behendig te worden op andere social media kanalen. Facebook is lekker vertrouwd. Ik blijf dus nog op Facebook en kijk de gore filmpjes (waar ik jou in ga taggen trouwens) , blokker de mensen die mij een ‘en ik dan‘ -gevoel geven en doe mee aan de winacties. Wie weet win ik wel een VIP joggingspak..

 

 

 

error0
fb-share-icon0
Tweet 20

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *